søndag 18. oktober 2009

Matprat

BRATWURST, SUPPE OG GRESSKAR. At tyskerne er gærne etter kål og pølse, det veit vi jo. Men at det skulle være slik ein masserørelse om gresskaret nå i oktober, se der lærte jeg noe nytt!


En kaféklasssiker, frokosttallerken eller -buffet. Bør inntas så ofte som mulig om man er i nærheten av en kvalitetskafé:


Orgel og kaker. I byen der Johann Sebastian Bach levde og virka (jeg har vært i kirka og hørt på orgelet der han var organist, flott!), har de selvsagt sin egen "Bach-kake" på konditoriet like ved. Tung smørkrem med hint av kaffe. Veldig god.. i starten. Leipzig er en kakeby!















Søtt-surt-sterkt-rart. På en drøyt dyr Schokolade-Lade i Leipzig fikk jeg dessuten bekrefta at tyskerne putter sesongvaren gresskar - "kürbis" - i absolutt alt. Ikke bare suppe, omelett og som tilbehør - her også i sjokoladepraliner (dette stedet lager forøvrig også konfekt med karri, og små sjokoladeboller rulla i wasabi.. Huff):


I Thüringen og Sachsen er de ennå mer glad i kål, potet og løk enn ellers. Et par ganger var det helt naturlig å servere oss den regionale varianten av raspeball - og her presenteres den beste varianten:

De heter klose, (flertall "klöse") og kommer her sammen med rheinfleisch (hjort?) rulla rundt noe deilig røkt, lyst kjøtt og grønnsaker. Klosene i denne tradisjonelle kjellerrestauranten var digge (men vinen smakte som tynn, tørr sangria, merkelig!).

Forbrødring over ei kjøttkake. På "Brecht-teateret" Berliner-Ensemble var det så god stemning - stykket "Mutter Courage" var gjennomført, godt spilt og med en imponerende, enkelt, genial scenografi. Pausematen løfta det hele, da jeg oppdaga "boulette"-menyen (kjøttake, altså): et stykke loff med kjøttkake og sennep. Med en god tørr hvitvin til, veldig førnøyd - jeg ble sågar venninne med ei teaterentusiast som var like begeistra som meg over å kunne spise ei enkel kjøttkake til 21 kroner under lysekronene:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar