mandag 19. oktober 2009

Matprat 2

Som sagt, mye mat i godt drikke. Her er det lokal pils og den lokale bitteren Aromatik som testes i Thüringen. Utover flere typer pils, har jeg også smakt på "gose", øl med, hold deg fast, melkesyre.. Joa, greit å prøve. Man må jo ikke sky nye opplevelser - men jeg trenger ikke gjenta det. Ellers gefällt mir sehr die Bötche.Forøvrig går det ikke så mye i øl, men derimot er jeg jo glad for at de fleste steder har en grei sekt/prosecco til parogtjuekroner glasset.


Weimar: bak dette gemütliche ytre, skjuler det seg et småfeministisk kjempetrivelig sted, fyllt opp av gamle saker, inkludert ei diger gigantisk kirkeklokke - og et greit thürisk kjøkken der jeg spiste bratwurst, sauerkraut og stekte poteter. Særs godt, og grei kombo med feminisme og trad.mat, jejji!



Grunnen til at jeg får testa litt annen øl enn Pils og Weissbier, BF: mannen har sin egen øl-spalte hjemme i Norge. Kan like mye, nei mer, om brune kneiper her som jeg kan om klubbscena og de beste kaffeladen i Prenzlauer-Berg. Her venter han tålmodig på en ny smaksopplevelse. Respekt, mann!



Jaja. DDR-rundstykker er... rundstykker. Kanskje er de spesielt tørre, hva veit jeg, ble ikke frista.




Til slutt: en smekk på fingern, tyskere! Jeg er frøken anti-jul, og jeg legger ikke skjul, på at jeg haaater denne julekarusellen. Julen kommer først på julekvelden (sitat Skomakergata). Topp at det er så bra utvalg i butikkene her, men jeg har vært her i over to uker nå, og noe av det første som møtte meg i butikkene var rad på rad på julekaker og marsipan. Ich sage nein! Zu früh!




OK! Jetzt! Bis bald! I morra skal jeg teste ut et frisørtips i nærheten av den nedlagte flyplassen Tempelhof, og det blir kanskje en dobbeldate. Følg med for siste nytt om bolleklipp og 80tallslugg - her hos Nina Berlin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar