torsdag 17. desember 2009

Jul i bråkmakergata

GATELANGS: Fikk vite i går at et par kvartaler unna her jeg bor i Friedrichshain, har den bråkmakeren som, angivelig, har satt fyr på flest biler i byen, gjemt seg. En pyroman som prøve å holde husprisene nede via hærverk, altså (les det jeg har skrivi om gentrifisering tidligere). Derav alle politibilene og sperringene i mitt nye nabolag, altså! Trivelig!

I dag føles leiligheten jeg bor i her i F'hain ut som ei snøklokke. Kikk til høyre, myser du godt kan du se de perfekte snøfnuggene som stille laver ned. Fred inne i gården, utafor raser altså kampene! Neida, det var en overdrivelse.

Jeg elsker alle de fantastiske lysene i Berlin nå i mørketida. Mitte er særs bra, spesielt på grunn av julemarkedene og tivoliaktivitetene. Og utsikten er upåklagelig: det bytoget som heter S-Bahn går gjennom sentrum og over elva oppe i lufta. Hadde jeg hatt bedre tid, ville jeg kjørt skyttel mellom Hauptbahnhof i vest (himmelretning) og Warschauer Strasse (øst, både himmelretning og kulturelt).

På rusletur i "Kreuzkölln" fanga jeg dette paret:






Jeg skal prøve å få tatt noen bedre bilder av all den fantastiske lysbruken her nå i desember - de to pariserhjulene i sentrum er noe av det vakreste man kan skue fra sin overjordiske plass på S-bahnen som farer gjennom Berlin. Men foreløpig; her er ett fra i-farta, du skimter det ene pariserhjulet til høyre.

I Mitte fant jeg også dette skjelettet: Bra jobba, du berlinboer som fant ut at du skulle kaste ut fjorårets juletre, før du anskaffa deg et nytt! Haha. Litt mørkt, men det er altså et tørt, nålefritt grantre. Ligger i Alte Schönhauser Allee;


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar